O autorze
Lubi mówić – dużo. O tym, jak to się dzieje, że się mówi i jak mówić.
Lubi słowa liryczne i dramatyczne.
Żona i Mama. Aktywna. Neurologopeda.
Dzieli się tym, co wie o mówieniu (nie tylko dzieci), oczywiście z neurologopedycznego punktu widzenia.
Znajdź mnie na FB: Na językach – Nowoczesna Logopedia.

Jak wybrać książkę wspierającą rozwój mowy dziecka?

Regularne czytanie ma niebagatelny wpływ na prawidłowy rozwój mowy Twojego dziecka. foter.com
Od okresu wczesnego rozwoju mowy i języka dziecko zdobywa umiejętności, które są znaczące dla rozwoju zdolności literackich, czyli nauki czytania i pisania. Regularne zaś codzienne czytanie ma niebagatelny wpływ na prawidłowy rozwój mowy Twojego dziecka. Nie tylko wzbogaca słownictwo, ale też uczy poprawnego formułowania zdań, rozwija kreatywne myślenie i inspiruje do samodzielnych wypowiedzi językowych.

Wybieraj dla dziecka książki, które przyniosą Wam radosną zabawę, ale też takie, które będą odporne na szybkie zniszczenie (podeptanie, podarcie, pogryzienie itp.), najlepiej kartonikowe. Choć kiedy dziecko jest coraz starsze i uczy się szacunku do książek można sobie pozwolić na wzbogacenie biblioteczki o te mniej wytrzymałe pozycje.




Polecam śmiało sięgnąć po:

DLA DZIECI OD URODZENIA I STARSZYCH

- książki czarno-białe (dla niemowlaków 0-6), np. seria Oczami malucha;
- książki rymowane, poezje dla dzieci, przy czytaniu których możesz rytmicznie klaskać, a nawet angażować do klaskania Twoje dziecko – bez wątpienia polecić można doskonałych poetów polskich, jak Tuwim, czy Brzechwa, ale też współczesnych twórców, jak Rusinka Wierszyki domowe;
- książki z wierszykami paluszkowymi, czyli wierszykami do pokazywania na palcach (np. Wierszyki paluszkowe K. Sąsiadka);
- książki z wyliczankami, np. Entliczek pentliczek czyli polskie wyliczanki J. Frugalińskiej, czy zbiór bardziej figlarnych Pan pierdziołka spadł ze stołka. Powtarzanki i śpiewanki;
- książki z zapisem dźwięków, wydawanych przez zwierzęta czy przedmioty z otoczenia (tu doskonale sprawdzi się Księga dźwięków) – posłużą do utrwalania pierwszych dźwięków (pojedynczych głosek i sylab), które pojawiają się w mowie malucha i są podstawą dla późniejszych słów i zdań;
- książki sensoryczne, o których wykonanie można się nawet pokusić – to wszystkie te książki, których dodatkową zaletą jest różnorodność materiałów, zastosowanych do jej wykonania, czy dźwięki, które wyda przy dotyku: zaszeleści, zapipczy, zagrzechocze, zaszczeka itp. - zróżnicowanie doświadczeń dotykowych rąk przełoży się również na aktywność buzi; - książki, dotyczące zainteresowań Twojego dziecka: o pojazdach, zwierzętach, ptakach itp. (np. seria książeczek dla najmłodszych Obrazki dla maluchów);
- książki tematycznie związane z obchodzonym świętem lub dotyczące pór roku;
- książki o kolorach (polecam pełną magii książkę Kolory H. Tulleta);
- książki z zadaniami typu „poszukaj”, „pokaż”, których czytanie będzie rozwijało recepcyjną stronę mowy, czyli jej prawidłowe rozumienie, obok oczywiście innych umiejętności poznawczych, jak koncentracja, czy spostrzeganie wzrokowe;
- książki trójwymiarowe (popup'y), ruchome, które na jednej stronie potrafią wyczarować zamek księżniczki, a na innej rajskie ptaki, czy wiejskie podwórko;

DLA DZIECI OD URODZENIA DO OK. 18 MIESIĄCA ŻYCIA

- książki sensoryczne, umożliwiające rozwój wielozmysłowy, a przy tym językowy (rodzic przecież opowiada o tym, czego dziecko dotyka);
- książki wykonane z grubej tektury, rozkładane;
- książki przedstawiające sytuacje z dnia codziennego (jedzenie, spanie, zabawę itd.) oraz pory dnia;
- książki angażujące dziecko do działania (przesunięcia, podniesienia fragmentu karty, włożenia paluszka w dziurę);
- książki tematyczne, przedstawiające ludzi (dzieci i dorosłych), części ciała, zwierzęta, pojazdy itp.;
- książki z zapisanymi dźwiękami zwierząt i pozwalające odtworzyć zwierzęce odgłosy;

DLA DZIECI OD OK. 18 MIESIĄCA ŻYCIA DO OK. 3 LAT

- książki do czytania z jednym lub dwoma zdaniami na stronie (dla młodszych);
- książki z prostymi i krótkimi historiami, które maluchy mogą już zrozumieć;
- książki opisujące małe dziecięce problemy;
- książki o innych dzieciach, rodzinach i zwierzętach;
- książki z krótkimi tekstami rymowanymi, które dziecko może zapamiętać (wiersze, wyliczanki, śpiewanki);
- książki nieoczywiste pod względem graficznym i treściowym, zabawne, może nawet absurdalne (np. P. Mildnera Co myśli o tym królowa, H. Tulleta A gdzie tytuł);
- książki o kolorach i kształtach (ale pamiętaj! czytanie nadal ma być dla dziecka zabawą, nie nauką);
- książki interaktywne, z klapkami do otwierania, paskami do wysuwania, kółkami do kręcenia (pamiętajmy, że ćwiczenia rąk wspomagają rozwój mowy).

Pozytywny wpływ książek na rozwój mowy nie kończy się też po ukończeniu przez dziecko 3 r.ż. Po zdmuchnięciu magicznych 3 świeczek na torcie, faktycznie będziemy już mieć za sobą najważniejszy dla prawidłowego rozwoju mowy czas. Kształtowanie się jednak pełnej kompetencji językowej i komunikacyjnej trwa aż do około 7 r.ż. Jako Rodzice nadal powinniśmy więc troszczyć się o to, by w naszym dziecku żyła miłość do książek i podsuwać mu wartościowe pozycje, dostosowane językowo i merytorycznie do jego możliwości odbioru lektury. Dzieci gotowe już będą na słuchanie dłuższych tekstów, historii opowiadających przygody konkretnego bohatera, jego problemy itp. Jakie wybrać?

DLA DZIECI OD 3 r. ż.

- książki, których bohaterami są dzieci w podobnym wieku;
- książki, których bohaterami są dzieci z rożnych stron świata (będą świetną okazją do rozmowy o dzieciach, żyjących w innych kulturach);
- książki, których bohaterami są zwierzęta (np. seria książek D. McKee o Elmerze, słoniu w kratkę);
- książki o różnych doświadczeniach z codziennego życia (wizyta u lekarza, u dentysty, wyjście do teatru, pojawienie się rodzeństwa itp.);
- książki, które są odpowiedzią na dręczące dziecko pytania, np. jak działają maszyny, jak funkcjonuje ciało itp., w zależności od zainteresowań młodego czytelnika;
- książki aktywizujące do ćwiczeń spostrzegawczości;
- ...

Dobrze byłoby, byśmy też sami taką książkę przed zakupem przejrzeli: zapoznali się z jej treścią – to po pierwsze, ale też z formą graficzną. Starajmy się zapewnić również dziecku dostęp do różnorodnych książek – od tych najprostszych obrazkowych, po książki bez słów do opowiadania, czy te bardziej magiczne, w których dzieje się więcej niż zdoła przewidzieć dziecięca wyobraźnia.

Czytajmy dzieciom! Na zdrowie mowie.
Trwa ładowanie komentarzy...